Mózg, serce i spółka - jak wspierać je po 60-tce?

25.06.2020
Poznaj siłę umysłu
Mózg, serce i spółka - jak wspierać je po 60-tce?

Czy słyszeliście o ludziach, którzy po transplantacji serca zachowują się inaczej niż zwykle lub mają wspomnienia, których pochodzenia nie sposób wyjaśnić? A może oglądaliście film „21 gramów”, w którym pewna wdowa zaczyna interesować się mężczyzną, któremu przeszczepiono serce jej męża? Czy istnieje zależność pomiędzy mózgiem, a sercem? Jak dbać o jedno i drugie?

Według dr J. Andrew Armoura, który poświęcił tym zagadnieniom swoją książkę pt. „Neurokardiologia”, serce posiada złożony system nerwowy, który można nazwać małym mózgiem. Składać ma się on z czterdziestu tysięcy komórek nerwowych. Inny badacz, dr Ming He-Huang z Akademii Medycznej w Harvardzie twierdzi, iż te komórki są takie same, jak te znajdujące się w mózgu. Miałoby to oznaczać, że te dwa organy przesyłają sobie nawzajem informacje. Nie mamy pewności, czy tak jest w istocie, jednak jedno jest pewne – to, co służy sercu, jest też dobre dla mózgu, ponieważ serce dotlenia mózg i dostarcza mu składniki odżywcze. Nasz organizm to doskonale skonstruowany mechanizm, w którym jeden trybik musi współdziałać z całą resztą.

Serce i mózg człowieka

Serce to najdoskonalszy mięsień w naszym ciele, o największej wydajności, wprawiający w ruch cały układ krwionośny. Dzięki jego biciu, wraz z krwią do całego organizmu (włącznie z mózgiem!) transportowane są: tlen, składniki odżywcze, sole mineralne, produkty przemiany materii, woda, hormony i różnego rodzaju komórki krwi. Serce dotlenia nasze narządy, a dotleniony mózg w dobrej formie to lepsza pamięć i wydolność umysłowa. Jego działanie, polegające na wykonywaniu 60-80 skurczów na minutę, można porównać do pompy. Dzięki temu, że samo wytwarza impulsy wywołujące skurcze, możliwe są przeszczepy serca, oczywiście pod warunkiem zaopatrzenia w tlen.

Ludzki mózg to jeszcze bardziej niezwykły, skomplikowany i zaawansowany organ. Waży niewiele, bo zaledwie 2-3% masy ciała, a spełnia wiele funkcji. Mózg jest częścią ośrodkowego układu nerwowego, który reguluje większość funkcji naszego ciała i umysłu, począwszy od tych podstawowych jak: spanie, jedzenie, popęd seksualny, aż do wyższych, takich jak: myślenie, rozumowanie, zapamiętywanie, mówienie. Odpowiedzialny jest również za funkcje życiowe. Prawidłowe funkcjonowanie mózgu ma również wpływ na pracę serca. Przeżywanie sytuacji stresowych lub doznawanie niepokoju może wpływać na zakłócenie pracy serca.

Serce i mózg w dobrej formie

Ponieważ naszym organom przybywa lat, tak samo jak i nam, warto wiedzieć co można zrobić, by utrzymywać je w dobrej kondycji. O układ krwionośny i nerwowy powinniśmy bowiem dbać tak samo jak o wątrobę czy stawy, zwłaszcza w starszym wieku. Możemy to robić, dostarczając naszym organom odpowiednich substancji odżywczych, za pomocą prostych treningów dla ciała i mózgu oraz utrzymywania higieny umysłu i dobrych myśli, które generują pozytywne emocje. Dzięki takim działaniom wzrasta nasz poziom endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Poniżej kilka wskazówek, jak można wspierać swoje funkcje życiowe i poznawcze.

  1. Dbaj o utrzymanie prawidłowej masy ciała. Sprzyja temu jedzenie zbilansowanych 4-5 posiłków dziennie oraz aktywność fizyczna, np. pływanie, spacery, nordic walking itp.
  2. Nie nadużywaj alkoholu, zrezygnuj z palenia tytoniu. Używki mają bardzo negatywny wpływ zarówno na serce, jak i mózg.
  3. Ćwicz pamięć i wspomagaj wydolność umysłową. Czytaj prasę i książki, rozwiązuj krzyżówki, graj w planszówki i szachy, staraj się poznać możliwości surfowania w internecie oraz rozmów wideo.
  4. Staraj się unikać nagromadzenia sytuacji stresowych. Rozwiązuj problemy i rozładowuj napięcia zamiast „zamiatać je pod dywan”.
  5. Kontroluj ciśnienie krwi. Możesz kupić własny aparat do mierzenia ciśnienia lub robić to od czasu do czasu np. w aptece czy u lekarza.
  6. Nie zapomnij o tym, co masz na talerzu! Odżywiaj się zdrowo i racjonalnie, jedz wszystko z umiarem. Uważaj na cukier, kontroluj poziom glukozy we krwi.

Składniki diety i suplementy

Wielu dietetyków, na podstawie licznych badań i obserwacji, za najzdrowszy i najbardziej optymalny sposób odżywiania uznało dietę śródziemnomorską. Polega ona na ograniczeniu tłuszczów zwierzęcych na rzecz roślinnych, na jedzeniu mniejszej ilości mięsa, a większej ryb i owoców morza, na spożywaniu dużej ilości warzyw i owoców. To również odpowiednia dieta dla seniorów, którzy dodatkowo powinni ograniczyć ilość spożywanych węglowodanów pochodzących z chleba, ziemniaków, ryżu, kasz i mąk na rzecz tych pochodzących z warzyw i owoców. Jeśli zakładamy, że dla osób w starszym wieku najważniejsza jest troska o funkcjonowanie serca, mózgu i układu nerwowego, wsparcie w ochronie przed stresem oksydacyjnym oraz wsparcie układu odpornościowego, spożywane produkty powinny być bogate w substancje wspomagające poniższe funkcje w organizmie człowieka:  

  • przyczyniające się do prawidłowego funkcjonowania serca: tiamina oraz kwasy: eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA), przy czym korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie
  • przyczyniające się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu: kwas DHA, przy czym  korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie
  • pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego: ryboflawina, witaminy B6 i B12, witamina C, tiamina, biotyna, jod, magnez, miedź, niacyna, potas
  • przyczyniające się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia: ryboflawina, kwas pantotenowy, witaminy B6 i B12, witamina C, żelazo, magnez, niacyna
  • pomagające w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych: żelazo, cynk, jod
  • pomagające w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie: żelazo
  • pomagające w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym: ryboflawina, witamina C, witamina E, cynk, mangan, miedź, selen
  • pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego: witamina A, witaminy B6 i B12, witamina C, witamina D, cynk, miedź, selen, żelazo

Olej z ryb morskich a w nim kwasy tłuszczowe DHA i EPA zawierają suplementy diety, takie jak: Doppelherz aktiv Omega-3 Forte 1400 czy Doppelherz aktiv Dla mózgu. Ten ostatni zawiera również: lecytynę sojową, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6 i B12, kwas foliowy, witaminę E, cynk i miedź. Kwas tłuszczowy DHA przyczyniający się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz do utrzymania prawidłowego widzenia (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie) zawiera również Doppelherz aktiv Ginkgo DUO - preparat bogaty też w inne witaminy i składniki mineralne: tiaminę, niacynę, kwas pantotenowy, witaminę B12 i witaminę E. Substancje odżywcze polecane dla seniorów zawiera też Doppelherz aktiv Koenzym Q10 FORTE oraz znany większości osób w starszym wieku Doppelherz aktiv Vital Tonik.

 

 

Źródła:

https://www.focus.pl/artykul/trzy-mozgi  

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C79122%2Cco-sluzy-sercu-jest-tez-dobre-dla-mozgu.html 

https://www.cognifit.com/pl/science/brain-function  

Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?