Jak się uczyć, żeby się nauczyć - krótki poradnik dla studentów

25.06.2020
Skoncentruj się
Jak się uczyć, żeby się nauczyć - krótki poradnik dla studentów

Sesja zbliża się wielkimi krokami? Kolokwium tuż za rogiem? A może po prostu chciałbyś poznać uniwersalny sposób na przyswojenie większej dawki wiedzy? Jeśli na choćby jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znak, że potrzebujesz sposobu na skuteczne uczenie się. W Sieci można znaleźć wiele poradników, które podobno odkrywają cudowne metody w tym zakresie, gdy jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki cała wiedza sama wtłacza się do głowy. Faktem jest jednak, że naprawdę skuteczne jest tylko kompleksowe podejście do nauki, uwzględniające wszystkie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, jakie na nas oddziałują w czasie przygotowań do egzaminów. Sprawdźmy, jak je okiełznać!

Podczas nauki zadbaj o „dobry klimat”

Niektórzy zwykli mawiać, że to, co ich otacza na co dzień, nie motywuje ich do siedzenia nad książkami i wkuwania regułek. Brzmi jak głupia wymówka? Niekoniecznie! Otoczenie ma bowiem duży wpływ na skuteczne uczenie się.

Po pierwsze – kolory. Znajdujące się w zasięgu naszego wzroku barwy mogą albo pobudzać (czerwienie, pomarańcze i inne ciepłe odcienie), albo uspokajać i wyciszać (zimne kolory, a zwłaszcza zielony i niebieski). Co jest lepsze do nauki? Otóż… nie wiadomo, bo to zależy nie tylko od naszych indywidualnych predyspozycji, ale też konkretnego dnia – raz będziemy potrzebowali energetycznego „kopa”, a innym razem spokoju i opanowania. Skuteczne przyswajanie wiedzy bywa niestety elastyczne i nie ma jednej, gotowej recepty na nie.

Jednak żadne kolory nie zdadzą się na nic, jeśli w pokoju, w którym się uczymy, będzie panował totalny chaos. I znów mamy w głowie głosy tysięcy studentów, którzy podczas sesji, zamiast zakuwać, z uporem maniaka sprzątają każdy, najmniejszy nawet zakamarek własnego pokoju. Jak się okazuje, ta słynna wymówka również nie jest pozbawiona logicznych podstaw – naukowcy twierdzą, że w uporządkowanym otoczeniu łatwiej nam się skupić i efektywniej przyswajamy wiedzę.

Na skuteczne uczenie się wpływ mają wszystkie zmysły, dlatego, w ramach tworzenia atmosfery sprzyjającej nauce, warto zwrócić uwagę na eliminację niepotrzebnego hałasu (niestety, czasem nawet w lecie trzeba zamknąć okna, gdy na ulicy trwa remont, a dodatkowo lepiej jest wyciszyć telefony i powiadomienia z mediów społecznościowych) oraz łagodne dla oka, naturalne światło (wieczorem najlepiej żółte – unikajmy agresywnej, świetlówkowej bieli). Co się tyczy jeszcze bodźców słuchowych – niektórym lepiej się uczy podczas słuchania muzyki, ale to już każdy sam musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy powinien odpalić swoją ulubioną playlistę, czy raczej postawić na ciszę.

Na atmosferę pro-sesyjną wpływ mają jeszcze z pewnością takie czynniki jak świeże powietrze – jeśli nie możesz wyjść na spacer, to chociaż regularnie wietrz pomieszczenie, w którym się uczysz, zwłaszcza przed snem (więcej na temat recepty na zdrowy sen przeczytasz tutaj), odpowiednia pozycja zajmowana podczas nauki (nikt nie wysiedzi wielu godzin bez przerwy w łóżku – postaw na wygodny fotel), czy odpowiednie przerwy na odpoczynek (zwłaszcza ten psychiczny, choć aktywność fizyczna pozwoli dotlenić mózg, dzięki czemu też będzie on pracował efektywniej).

Motywuj się!

Nic tak nie poprawia efektywności nauki, jak porządna dawka motywacji! I nie chodzi tu o powtarzanie sobie w myślach „Jesteś najlepszy! Zdasz to! Weź się w garść!” (choć jeśli komuś to pomaga – droga wolna), ale jasne wyznaczanie celów i nagradzanie się za ich osiąganie.

Jak się do tego zabrać? Przede wszystkim podziel naukę na etapy, a każdemu z nich przypisz na końcu jakiś cel – w danym dniu przeczytam to i to, nauczę się tego i tego, powtórzę tamto. Cele mogą być ambitne, ale pamiętaj, by były mierzalne i możliwe do osiągnięcia.

Powtórzenie całego materiału w jedną noc nie uda się, o czym doskonale zdasz sobie sprawę już na początku, kiedy to całą motywację diabli wezmą i efektywność nauki spadnie.

A co jeśli uda się zakończyć dany etap powodzeniem? Nagroda! Nic tak nie motywuje, jak specjalny bonus za dobrą robotę. Obejrzenie kolejnego odcinka serialu, porcja lodów, spotkanie z kumplem, czy godzina gry w ulubioną grę – takie małe „grzeszki” sprawią, że z większym zapałem i czystszą głową zasiądziemy do kolejnej książki, a skuteczne uczenie się stanie się faktem!

Dobra organizacja

Warto również poruszyć kwestię samoorganizacji. O podziale nauki na etapy była mowa już wyżej, ale to nie wystarczy. Trzeba możliwie jak najdokładniej oszacować czas, jaki zajmie nam opracowanie i przyswojenie danej porcji materiału, zakładając oczywiście pewien zapas. To sprawi, że będziemy bardziej zdyscyplinowani i zdeterminowani, by działać krok po kroku, a to przełoży się na wysoką efektywność nauki. Wszystko to oczywiście musi odbywać się w określonym horyzoncie czasowym – najlepiej możliwie szerokim, aby na spokojnie przebrnąć przez wszystkie notatki, zostawiając sobie jeszcze na koniec czas na powtórkę.

Mimo wykonania powyższych kroków, może okazać się, że po prostu mamy problem z zapamiętywaniem informacji. Warto wtedy odpowiednio wcześnie wybrać jedną z metod skutecznego uczenia się. W Internecie znajdziemy opisy wielu z nich. Dużą popularnością cieszą się między innymi mnemotechniki (inaczej zwane mnemonikami), takie jak metoda obrazów interaktywnych (układanie zapamiętywanych słów i pojęć w historyjki), metoda „słów-wieszaków” (użycie dobrze znanego tekstu jako szkieletu do zapamiętywania informacji), czy metoda mapy poznawczej (polegająca na pisemno-graficznym porządkowaniu informacji). Być może wybierzesz spośród nich opcję, która sprawi, że szybkie uczenie się i skuteczne przyswajanie wiedzy nie będzie już problemem.

Odżywiaj swój mózg!

Mózg, który nie dostaje „paliwa”, daleko nie zajedzie. Dlatego w całym tym kieracie nie zapomnij o odpowiednim odżywianiu się. Dzień zacznij od lekkiego, ale pożywnego śniadania. Raczej unikaj fast-foodów i żywności wysoce przetworzonej (chyba, że raz na jakiś czas, w formie nagrody), nawet jeśli kusiłaby szybkość jej przyrządzenia. Tych kilkanaście minut to tylko pozorna oszczędność czasu – jeśli będziesz jeść zbyt tłusto, lub nie dostarczając organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych, twój mózg nie będzie pracował na pełnych obrotach i nauka tak czy owak potrwa dłużej.

Niektórzy decydują się też na suplementację określonych składników. Przydatne mogą być między innymi suplementy marki Doppelherz. Wśród nich wymienić można chociażby suplement diety Doppelherz aktiv Lecytyna Forte 1200, który zawiera lecytynę, będącą źródłem fosfolipidów wchodzących w skład błony komórek organizmu. Oprócz tego, wart polecenia jest suplement diety Doppelherz aktiv Dla mózgu. Zawiera on miedzy innymi:

  • cynk, który pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych;
  • miedź, niacynę i witaminę B6, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego
  • witaminę B12, która przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

A dla tych, którzy planują urządzić sobie prawdziwy „maraton” przygotowujący przed egzaminami, interesującą opcją może być suplement diety Doppelherz® system VITALIFE SHOTS, który w jednym opakowaniu posiada zapas 30 ampułek, które wystarczą aż na 30 dni stosowania. Co się w nich znajduje? Między innymi:

  • głóg, który wspomaga pracę serca oraz wykazuje działanie relaksujące;
  • niacynę, kwas pantotenowy, witaminę B6 oraz ryboflawinę, które przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
  • magnez, który również przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, ale oprócz tego pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych;
  • żelazo i cynk, które pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych;
  • żeń-szeń, który poprawia koncentrację, i pomaga zachować uczucie energii.

 

 

Źródła:

Kalina, P. (1997). Mnemonika czyli sztuka kształcenia i wzmacniania pamięci. Warszawa: TKS.

Rose C., Nicholl, M.J. (2003). Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku. Warszawa. Logos.

Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Bertelsmann Media

G. Stix. Uczmy się uczyć. „Świat Nauki”. nr. 9 (241), s. 32-39, wrzesień 2011. Prószyński Media. ISSN 0867-6380.

http://szybkanauka.net/efektywna-nauka 

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?