Jak zwiększyć swoją efektywność w ciągu dnia?

25.06.2020
Skoncentruj się
Jak zwiększyć swoją efektywność w ciągu dnia?

Efektywność i to, ile w stanie jesteśmy zrobić w ciągu dnia, nie jest zależne tylko i wyłącznie od ilości wolnego czasu, jakim dysponujemy. Możemy mieć czas, nie mając jednocześnie przestrzeni w głowie na wypełnianie poszczególnych czynności. Wszystko zależy od motywacji, poziomu koncentracji i energii.

Najlepiej zdają sobie z tego sprawę rodzice małych dzieci, których działania - przy znacznie mniejszej ilości czasu - są w większości przypadków bardziej efektywne niż w czasach, kiedy byli jeszcze singlami lub bezdzietną parą. Wiedzą o tym osoby, które doświadczyły straty, przeżyły rozczarowanie miłosne, utratę pracy, osoby które nagle zyskują wolny czas, a nie są w stanie wypełnić go w konstruktywny sposób. Dużo o efektywności mogą z pewnością powiedzieć również freelancerzy pracujący z domu. Od czasu wybuchu pandemii koronawirusa, która zmusiła wielu z nas do pracy zdalnej, z pewnością więcej osób doświadczyło na własnej skórze, że wcale nie łatwo o work-life balance, nawet przy zwiększonej jednocześnie ilości czasu dla siebie.

Efektywność, czyli motywacja i energia

Fundamentem efektywnego działania jest wypoczęty organizm, którego podstawowe potrzeby życiowe są zaspokojone. Mówimy tu zarówno o potrzebach fizjologicznych, jak i innego rodzaju potrzebach z podstawy piramidy Maslowa: potrzebie bezpieczeństwa i przynależności. O ile w zaspokojeniu tych podstawowych mogą (ale nie muszą) pomóc nam inni, tak zaspokojenie potrzeby uznania oraz samorealizacji wymaga ogromnego wysiłku z naszej strony i często przychodzi z czasem, wiele osób czeka na to całe lata. Skupmy się na podstawowych, fizjologicznych potrzebach, skupmy się na tym, co możesz zrobić tu i teraz! Podpowiemy ci, co musisz zapewnić swojemu organizmowi, żeby odwzajemniał ci się na co dzień naładowanymi bateriami i witalnością, które niezbędne są do wykonywania swoich obowiązków i realizacji planów.

  • Zadbaj o odpowiednią jakość oraz ilość snu. Sen i odpoczynek dla ciała i mózgu to podstawowy czynnik, wpływający na koncentrację, siły witalne i dobre samopoczucie. Kolację zjadaj minimum 3 godziny przed położeniem się do łóżka. Kładź się do łóżka przed północą, przed snem nie używaj telefonu i laptopa, albo włącz tryb nocny, nie emitujący niebieskiego, rozbudzającego światła. Wywietrz sypialnię. Dobrych snów!
  • Zwróć uwagę na zdrową dietę. Prawidłowy model odżywiania to zdrowe węglowodany złożone, dodające energii, czyli warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryże i makarony; zdrowe tłuszcze, czyli orzechy i migdały, pestki, masło, ryby i owoce morza, oliwa i oleje roślinne; zdrowe białka, czyli ryby, mięso, mleko i nabiał. Istotna jest również równowaga w zakresie spożywanych witamin i składników mineralnych. Poświęć chwilę na zweryfikowanie swojego sposobu odżywiania. Jeśli uważasz, że możesz mieć zmniejszoną ilość składników odżywczych w organizmie, pomyśl o uzupełnieniu diety poprzez suplementację.
  • Naucz się relaksować w każdych okolicznościach. Relaks w wolnym czasie to nic trudnego, gorzej jednak, gdy nasze ciało i umysł domagają się odpoczynku, a my – pochłonięci obowiązkami – nie pozwalamy sobie na chwilę wytchnienia. Taki stan wcześniej czy później skończy się przemęczeniem i rozładowanymi bateriami, dlatego nie wahaj się każdego dnia odłożyć na chwilę na bok wszystkie swoje obowiązki, troski i zmartwienia. Oddychaj, oddawaj się marzeniom, skoncentruj się na dobrych rzeczach! Jeśli będziesz to robić regularnie, łatwiej ci będzie się skupić na swoich życiowych zadaniach i zachowasz energię na dłużej. Przemyśl też sposób wykonywania swoich codziennych obowiązków. Czasami warto przy sprzątaniu posłuchać audiobooka lub muzyki, zamiast myśleć o kolejnych piętrzących się pracach!
  • Ruszaj się i uprawiaj regularnie sport. Mogą być to zwykłe, regularne spacery albo jazda na rowerze. Ruch wyzwala produkcję hormonów szczęścia, wzmacnia kondycję i wydolność naszego organizmu, dlatego warto każdego dnia znaleźć na niego czas. Jeśli wydaje ci się, że to niemożliwe, zastanów się, ile czasu dziennie poświęcasz na zerkanie na swój smartfon i scrollowanie social mediów oraz czy treści, których jesteś odbiorcą, zasługują, by poświęcać im tyle czasu!

Jeśli twój organizm dostaje to, czego potrzebuje, powinieneś mieć wystarczającą Siłę Życia, by podołać codzienności, pracować efektywnie i przeżywać swoje życie w kreatywny sposób! Jedyne, co warto zrobić, to postawienie na dobry plan – stwórz go i realizuj, nawet jeśli zdarzają ci się potknięcia i słabsze dni. To zupełnie normalne!

Planowanie czy spontaniczność?

Pisaliśmy o tym, że efektywność to motywacja i energia. Dlatego nawet najciekawsze zadanie może okazać się nudne i trudne do wykonania, gdy akurat nie mamy na nie ochoty lub nasz mózg zajęty jest zupełnie innymi sprawami. W takim wypadku szanse, że wykonamy zadanie efektywnie, są naprawdę niewielkie. Aby jednak zredukować takie sytuacje do minimum, warto planować aktywności przeddzień. Harmonogram pracy pozwoli nam na uporządkowanie rzeczywistości, nadanie sprawom priorytetów oraz ich odhaczanie bez zbędnego myślenia o nich. Najważniejsze, by podchodzić do realizacji planów w sposób rozsądny i nie przejmować się, gdy nie uda nam się zrealizować danego dnia prac o niskim priorytecie. Czasami zdarza się, że w rzeczywistości są tak mało istotne, że za kilka dni zupełnie wykreślamy je z listy. Odpowiednie planowanie pozwala nam na osiągnięcie efektywności w pracy i work-life balance w dzisiejszym zabieganym świecie. Pod jednym warunkiem – musimy mieć świadomość, że gotowość na niespodzianki jest częścią dobrego planu!

Zaplanuj suplementację jako uzupełnienie codziennej diety!

Istnieje szereg witamin i innych składników odżywczych, które wpływają na poziom „naładowania naszych życiowych baterii”, w różnoraki sposób. Znajdują się one w codziennie spożywanych produktach żywnościowych oraz w suplementach diety. Tak jak warto planować dzień, tak samo dobrze jest zaplanować swoją dietę i uzupełnienie jej suplementami. Poniżej kilka produktów, które mogą cię zainteresować:

  1. Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte 400 zawiera dużą ilość magnezu, którego wartości nie sposób przecenić. Magnez przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Pomaga również w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Dodatkowo suplement zawiera witaminy B6, B12 oraz tiaminę, pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Kwas foliowy, witaminy B6 i B12  przyczyniają się zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.
  2. Doppelherz® system VITALIFE SHOTS to ampułki zawierające składniki mineralne i witaminy w płynnej formie: niacynę przyczyniającą się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomagającą w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, przyczyniającą się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz pomagającą zachować zdrową skórę; kwas pantotenowy przyczyniający się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomagający w utrzymaniu sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie; witaminę B6 i tiaminę pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych; ryboflawinę przyczyniającą się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomagającą w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym, przyczyniającą się również do utrzymania prawidłowego metabolizmu żelaza i metabolizmu energetycznego. 

    Doppelherz® system VITALIFE SHOTS ma w swoim składzie również: „pierwiastek życia”, czyli magnez, a także cynk pomagający w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu węglowodanów, w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, w utrzymaniu zdrowych kości, pomagający w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym; żelazo pomagające w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, przyczyniające się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, przyczyniające się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomagające w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Składnikami tego produktu są również: jod, który pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych i funkcjonowaniu układu nerwowego oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, oraz selen pomagający m.in. w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.
  3. Doppelherz aktiv Ginkgo DUO zawiera m.in.: olej z ryb morskich bogaty w kwasy omega-3, wyżej opisane tiaminę i wit. B12, witaminę E pomagającą w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym oraz kwas pantotenowy przyczyniający się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, przyczyniający się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz pomagający w utrzymaniu sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie.
  4. Doppelherz aktiv Koenzym Q10 FORTE, oprócz cynku, tiaminy, ryboflawiny, biotyny, witamin B6 i B12 oraz witaminy E, zawiera witaminę C, której znaczenia nie sposób przecenić. Witamina C przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Pomaga również w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstki, skóry, zębów i dziąseł.

 

 

Źródła:

Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności

https://www.focus.pl/artykul/naladuj-baterie

https://liczysiewynik.pl/6-prostych-krokow-na-zwiekszenie-efektywnosci-w-ciagu-dnia/ 

https://www.hbrp.pl/b/work-life-balance---tu-nie-chodzi-o-rownowage/DQ725mbo 

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?