Pamięć seniora na 5-tkę!

25.06.2020
Skoncentruj się
Pamięć seniora na 5-tkę!

Jednym z większych wyzwań dla seniora jest sprawna praca umysłu, który nie będzie zawodził w sytuacjach, gdy trzeba przypomnieć sobie numer telefonu, datę urodzin wnuczki czy szybko wyliczyć kwotę do zapłaty w kolejce do kasy. Znasz to powiedzenie, że nieużywany narząd zanika? Mózgowi na szczęście to nie grozi, ale zapominanie o treningu pamięci, znacząco wpływa na to, jak radzi sobie on z codziennymi matematycznymi - i nie tylko! - wyzwaniami. Dowiedz się co nieco o swoim umyśle, poznaj łatwe ćwiczenia na pamięć i cenne składniki odżywcze, które wspomogą jego pracę!

Czy mamy tylko jedną pamięć?

Natura tak stworzyła człowieka, aby przyswajał, przechowywał i odtwarzał wszelkie przejawy swoich aktywności oraz gromadził życiowe doświadczenie. Jednakże, gdyby to wszystko trafiało do przysłowiowego jednego worka, to w naszej głowie panowałby chaos. Dlatego każda informacja jest precyzyjnie sortowana i trafia do konkretnych „szufladek”. W związku z tym wyróżnia się kilka rodzajów pamięci.

Ze względu na długość trwania:

  • Sensoryczną (ultrakrótką, tzw. pamięć zmysłów, USTM) - cechuje się krótkim czasem trwania do ok. 0,5 sekund, ale dużą pojemnością informacji, które maksymalnie są wykorzystywane przez nasze zmysły: wzroku, słuchu, węchu, i smaku, ale bez zbędnej analizy oraz zniekształceń.
  • Krótkotrwałą (operacyjną, tzw. pamięć świeżą, STM) - przechowuje ona niewielką ilość informacji przez kilka do kilkunastu sekund. Dzięki niej możemy czasowo zapamiętać dane zmysłowe, pobrać informacje z pamięci długotrwałej, dokonać obliczeń w myślach, wyciągnąć wnioski, rozpoznać litery, obrazy lub słowa.
  • Długotrwałą (LTM) - to teoretycznie nieograniczony magazyn przechowywania informacji. Aby każdorazowo trafiały one do niej na stałe, musimy je wielokroć powtórzyć, przeanalizować, połączyć z inną informacją lub wizualizować, co wymaga dużej koncentracji i uwagi.

Ze względu na typ informacji:

  • Deklaratywna (jawna, świadoma) - wymaga naszej świadomości w przypomnieniu sobie pewnych rzeczy, np. „Wiem, że wczoraj byłam na spacerze”. Wybrane wspomnienie pozwala odtworzyć w dowolnym momencie.
  • Niedeklaratywna (ukryta, nieświadoma) - gromadzi wiedzę o tym, jak wykonywać nabyte przez nas czynności, np. chód, kroki taneczne, technika jazdy na nartach czy na rowerze. Przechowywane są w niej wszystkie zapamiętane nawyki i informacje związane z konkretnymi umiejętnościami.
     

Ale to jeszcze nie wszystkie rodzaje pamięci! Mówi się także o tej wzrokowej, słuchowej, ruchowej, a nawet emocjonalnej. Na każdą z nich składają się 3 fazy: zapamiętanie (kodowanie), pamiętanie (przechowywanie), przypominanie (odtwarzanie) - to podstawowy proces uczenia się.

A co z zapominaniem? Z jednej strony jest istotne, gdyż pozwala nam na zrobienie porządków w naszych szufladkach i stworzenie miejsca na nowe wiadomości. Gdy jednak zaczynamy zapominać o tym, na czym nam najbardziej zależy, to znak, że trzeba wspomóc naszą pamięć. W ciągu dnia warto znaleźć czas na dobry trening mózgu. Przygotuj kartkę oraz długopis i ćwicz razem z nami!

Trening pamięci - poznaj 3 praktyczne ćwiczenia

Ćwiczenie 1.

Do podanych niżej wyrazów dopisz synonim (wyraz podobny) oraz antonim (wyraz o przeciwnym znaczeniu). Przykład: MAŁY - nieduży - ogromny.
1. ŁADNY
2. ŻYCZLIWY
3. INTELIGENTNY
4. WESOŁY
5. KREATYWNY

 

Ćwiczenie 2.

W miejsca kropek wpisz dowolną ilość liter, ale tak, aby powstały wyrazy, które rozpoczynają i kończą się na poszczególne litery. Mogą to być nazwy własne, rzeczowniki, czasowniki czy przymiotniki. Przykład: T…..Z - twarz, tokarz, tancerz.

M…..L, M…..L, M…..L
P…..N, P…..N, P…..N
B…..Y, B…..Y, B…..Y
T…..Ć, T…..Ć, T…..Ć
H…..R, H…..R, H…..R,
 

Ćwiczenie 3.

Utwórz 3 nowe słowa z liter, z których składają się poniższe wyrazy. Możesz powtórzyć konkretne litery więcej razy, niż występują w słowie głównym.

Przykład: MATEMATYKA - etyka, tematy, matka

WYSELEKCJONOWANY
NATYCHMIASTOWA
KRASNOLUDEK
BARYKADA
HIPOPOTAM
 

Do ćwiczenia pamięci możesz wykorzystać także: puzzle, gry planszowe, bingo, rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, pisanie wierszy, naukę języka obcego lub uczenie się nowych przepisów kuchennych na pamięć. Ważne jest, aby zadbać o urozmaicenie ćwiczeń!

Co jeszcze jest odpowiednie dla prawidłowej pracy mózgu?

Wypoczęty umysł lepiej radzi sobie z natłokiem informacji, które musi codziennie przetwarzać. Dbaj więc o dobry sen i relaks w ciągu tygodnia. Warto również odpowiednio go dotlenić, więc nie zapominaj o nawet najprostszej aktywności fizycznej, jaką jest spacer na świeżym powietrzu. O tym, co jest szczególnie istotne w codziennej diecie skomponowanej z myślą o mózgu, przeczytasz w tym artykule: „Menu dobre dla... umysłu - w każdym wieku!”.

W aptekach jest dostępnych również wiele suplementów diety, których składniki wspomagają prawidłową pracę mózgu, układu nerwowego, ale także i serca - to wszystko z myślą o osobach w starszym wieku. W ich wyborze warto kierować się renomą marki, jaką zdecydowanie posiada Doppelherz. Preparaty z dwoma sercami w logo cechują się dobrze dobranym składem. Na aptecznej półce zwróć uwagę na:

  1. Doppelherz aktiv Dla mózgu – suplement diety, który zawiera kwas dokozaheksaenowy (DHA), przyczyniający się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz widzenia (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie). Wraz z kwasem eikozapentaenowym (EPA) przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie). W składzie znajdują się także witaminy z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna, witamina B6, witamina B12), które wspomagają pracę układu nerwowego oraz cynk, który pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych.
  2. Doppelherz aktiv Omega-3 Forte 1400 - znajdziemy w nim aż 1400 mg oleju z ryb morskich w 1 kapsułce. Zawarty w niej kwas dokozaheksaenowy - DHA przyczynia się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz widzenia (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie), a wraz z kwasem eikozapentaenowym - EPA przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie), a witamina E, pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.
  3. Doppelherz aktiv Ginkgo DUO - w jego składzie znajdziemy ginkgo biloba (miłorząb japoński), który wspomaga krążenie mózgowe, pomaga zachować prawidłowe funkcje poznawcze (kojarzenie, zapamiętywanie), pomaga utrzymać pamięć wraz ze spadkiem wieku, a także może pomóc w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania mózgu u osób starszych. Przyczynia się take do dobrego słyszenia i widzenia. W produkcie znajdziemy także: tiaminę, niacynę i witaminę B12, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, kwas pantotenowy, wspomagający utrzymanie sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA), przyczyniający się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz widzenia (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg DHA dziennie.

 

 

Źródła:

Joanna Pieczyńska, Odżywianie mózgu - żywieniowe wspomaganie procesów pamięciowych, Katedra i Zakład Bromatologii i Dietetyki Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, dostęp internetowy: http://www.utw.umed.wroc.pl/files/Wyklad_dr_Joanna_Pieczynska.pdf, (06.05.2020 r.).

Grażyna Kowalska, Radosław Kowalski, Nakarmić mózg, Moje Przepisy, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, str.: 54-55.

Księgarnia Difin, Wstęp do psychologii, Pamięć i uczenie się, Rozdział 2, dostęp internetowy: https://ksiegarnia.difin.pl/imgs_upload/wstep-do-psychologii.pdf, (08.05.2020 r.).

Pamięć i mnemotechniki, dostęp internetowy: https://studylibpl.com/doc/1289564/pami%C4%99%C4%87-i-mnemotechniki.-wst%C4%99p, (08.05.2020 r.).

Ewa Osóbka-Zielińska, Główka pracuje, czyli trening mózgu, Część 2, PTSR, Oddział Warszawski, Warszawa, 2018, str.: 6-20.

Marta Lachowicz, Podstawowe rodzaje pamięci, dostęp internetowy: http://www.publikacje.edu.pl/pdf/7011.pdf,  (08.05.2020 r.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?