Udana impreza – i co dalej?

25.06.2020
Skoncentruj się
Udana impreza – i co dalej?

Słynny syndrom dnia następnego, zwany potocznie kacem, przydarzył się przynajmniej raz niemal każdemu z nas. Kojarzy się głównie z młodymi latami, kiedy człowiek dopiero uświadamia sobie, jak napoje wyskokowe wpływają na jego organizm i ile może wypić, by na drugi dzień być w formie. Czasem jeden kieliszek wypity za dużo niesie za sobą wiele konsekwencji, których wolelibyśmy uniknąć. Sprawdźmy, co jesteśmy w stanie zrobić, żeby wesprzeć swój organizm podczas spożywania trunków. Krótko mówiąc – poznajmy sposoby na kaca.

Czym jest kac i skąd się bierze?

Kac to nic innego jak reakcja organizmu na zbyt duże spożycie napojów wyskokowych. Zwykle występuje kilka godzin po imprezie. Ale co dokładnie sprawia, że na drugi dzień nie czujemy się zbyt dobrze? Odpowiadają za to głównie enzymy wytwarzane przez wątrobę – sprawiają, że alkohol przekształca się w kwas octowy i aldehyd octowy. Pierwszy z nich nie wpływa korzystnie na nasz żołądek, natomiast drugi sprawia, że rośnie ciśnienie krwi, przyspiesza tętno, a twarz czerwienieje i robi się ciepła, co jest standardowym objawem spożycia „procentów”. Nie bez znaczenia jest również fakt, że gdy przeholujemy z trunkami, nasz organizm zaczyna się odwadniać, co kończy się suchością w ustach i bólem głowy. Jako przyczynę wystąpienia syndromu następnego dnia wymienia się również zbyt małą ilość witaminy B12 w organizmie.

Efektem tych wszystkich procesów są – na drugi dzień – między innymi: brak sił, drżenie rąk, zmęczenie, senność, nadwrażliwość na światło i hałas, a także brak apetytu i motywacji do podjęcia jakiegokolwiek działania.

Jak uniknąć kaca, czyli kilka rad

Wielu następstw spożywania napojów wyskokowych można uniknąć lub przynajmniej je złagodzić, jeśli zastosujemy się do kilku prostych wskazówek. Jak się bowiem okazuje, bardzo wiele osób popełnia wręcz podstawowe błędy, przed którymi przestrzegają nawet nasze rodzime, ludowe rady. O dziwo, wiele z tych sposobów na kaca ma uzasadnienie naukowe!

Po pierwszenawadniajmy się. Z pozoru ta rada wydaje się być pozbawiona sensu – w końcu podczas imprezy pijemy wiele płynów. Jednak ciecz cieczy nierówna. Najlepiej, by w przerwie między drinkami wypijać zwykłą, czystą wodę. Dlaczego? Jak już zostało wyżej wspomniane, podczas picia trunków jesteśmy narażeni na odwodnienie organizmu. Oczywiście nie sprawi ono raczej poważnego zagrożenia dla zdrowia, ale dzięki nawodnieniu w trakcie picia, a także po nim – tuż przed pójściem spać – znacząco ograniczymy lub nawet pozbędziemy się objawów kaca.

Drugi sposób na kaca? Jedzmy! Stara mądrość ludowa mówi, że jeśli nie chcemy upić się zbyt szybko, powinniśmy wcześniej dobrze zjeść – najlepiej coś tłustego. I jest w tym sporo prawdy! Otóż tłuszcz wytworzy na ściankach jelit i żołądka warstwę ochronną, która sprawi, że alkohol będzie wolniej przenikał do krwioobiegu. Przy okazji warto potwierdzić kolejny „mit” – przetrzymując drinka w ustach (a więc również pijąc go przez słomkę) upijemy się szybciej, bo „procenty” przenikną przez śluzówkę bezpośrednio do krwioobiegu, z ominięciem neutralizującej je wątroby. A że organ ten nie ma wówczas lekko, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. 

Po trzecie – jeśli mamy taką możliwość, uzupełniajmy witaminy i składniki mineralne. Możemy to robić jeszcze podczas imprezy, ale najważniejsze, by sięgnąć po nie jak najwcześniej następnego dnia. Jak już zostało wyżej wspomniane, w trakcie wznoszenia toastów odwadniamy się, ale również wypłukujemy różne mikro i makroskładniki, które są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, a to nie sprzyja równowadze elektrolitowej organizmu.

Dostępnych jest wiele produktów, które służą uzupełnieniu konkretnych składników. Bardzo często sięgamy po elektrolity w płynie. Ale mamy do dyspozycji również suplementy diety bogate w określone witaminy i składniki mineralne. Jednym z nich jest Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte 400, który zawiera aż 400 mg jonów magnezu, a jak wiadomo, magnez pełni w organizmie niepoślednią rolę, w tym między innymi:

  • przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia,
  • pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej oraz prawidłowych funkcji psychologicznych,
  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz mięśni.

Innym godnym rozważenia suplementem diety, bogatym z różnorodne witaminy, jest Doppelherz aktiv Koenzym Q10 FORTE. Posiada on w swoim składzie między innymi:

  • witaminy z grupy B, w tym witaminy: ryboflawinę, B6 i B12, które przyczyniają się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego;
  • witaminę C, która pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
  • witaminę E, która pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Co jeszcze możemy zrobić, żeby zminimalizować nieprzyjemne efekty imprezowania? Sposoby na kaca (mniej lub bardziej skuteczne) są różne, ale do najbardziej racjonalnych należy robienie przerw między kolejnymi toastami i trzymanie się tej zasady przez cały wieczór. Nie mieszajmy również różnych rodzajów trunków. Stara zasada „nie mieszaj” ma naukowe uzasadnienie – zawarty w napojach gazowanych (piwo, szampan) dwutlenek węgla przyspiesza wchłanianie alkoholu.

Warto też przed spaniem wywietrzyć sypialnię – świeże powietrze z pewnością sprawi, że sen będzie spokojniejszy i bardziej regenerujący.

Co zjeść następnego dnia, czyli domowe sposoby na kaca

Na koniec warto wymienić kilka konkretnych produktów spożywczych, po które warto sięgnąć, kiedy zamierzamy pozbyć się objawów kaca. Oczywiście, jak już zostało to wyżej przytoczone, najważniejsza jest woda – w końcu z pewnością w jakimś stopniu jesteśmy odwodnieni. Ponadto – i tutaj znowu odwołujemy się do mądrości ludowych – przygotujmy w lodówce kwaśne produkty, na przykład kiszonki. Słynny „sok spod ogórków” to źródło tak potrzebnej organizmowi witaminy C. Warto również uzupełnić magnez (gorzka czekolada, kakao) oraz potas, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni (pomidory, sok pomidorowy, buraki).

Całkiem możliwe, że jeśli dzień wcześniej wznieśliśmy o jeden toast za dużo, to zupełnie nie mamy ochoty na jedzenie. Należy jednak zdać sobie sprawę z tego, że organizm musi mieć energię do przezwyciężenia kaca, dlatego prędzej czy później trzeba zmusić się do sięgnięcia do lodówki – dzięki temu szybciej wrócimy do równowagi.

 

 

Źródła:

Emmanuela Gakidou, GBD 2016 Alcohol Collaborators, Alcohol use and burden for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis […], 2016, „The Lancet”, 2018, DOI: 10.1016/S0140-6736(18)31310-2.

How Hangovers Work | HowStuffWorks, health.howstuffworks.com [dostęp 2017-11-24] (ang.)

Metabolizm alkoholu: jak przebiega w organizmie człowieka?, www.focus.pl [dostęp 2019-01-03] (pol.).

Instytut Psychologii Zdrowia, www.psychologia.edu.pl [dostęp 2017-11-24] (pol.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?