Poznaj nowoczesne formy relaksu na miarę XXI wieku!

25.06.2020
Wycisz się
Poznaj nowoczesne formy relaksu na miarę XXI wieku!

Szybkie tempo życia, ogromna ilość informacji, ciągle wyskakujące powiadomienia w smartfonie i konieczność spełnienia wielu wymagań w sprawach prywatnych oraz zawodowych sprawia, że możemy czuć się po prostu zmęczeni – fizycznie i psychicznie. Nic dziwnego, że wtedy najczęściej marzy się nam chwila oddechu, błogie „nicnierobienie”, weekendowy wypad za miasto do cichego miejsca czy tygodniowy urlop na drugim końcu świata. W tym artykule poznasz nowoczesne, a zarazem fantazyjne sposoby na odprężenie, dostępne w zasięgu twojej ręki. Sprawdź, czy znasz te nowinki!

Mózg na fali

W naszym mózgu nieustannie odbywa się prawdziwy koncert symfoniczny! Dzieje się to za sprawą fal elektromagnetycznych, dzięki którym komórki układu nerwowego (neurony) komunikują się ze sobą, przekazując informacje o tym, w jakim stanie aktualnie jest nasz mózg. Najprościej mówiąc – wspomniane fale są odbiciem lustrzanym tego, czym akurat zajmuje się umysł. Reprezentują stany naszej świadomości, a więc i nasz emocjonalny oraz psychiczny potencjał.

Wyróżniamy kilka zakresów częstotliwości fal mózgowych, które można dostrzec za pomocą elektroencefalografu (EEG):
-Fale gamma – najszybsze ze wszystkich. Towarzyszą jednoczesnemu przetwarzaniu informacji, pochodzących z różnych obszarów mózgu. Ich aktywność obserwujemy w czasie intensywnego uczenia się, ale także w momencie odczuwania miłości.
- Fale beta – widoczne podczas naszej aktywności i czuwania. Wzrastają, gdy zmierzamy się z logicznymi zagadkami i zwracamy uwagę na odbieranie wielu bodźców ze świata zewnętrznego, np. podczas jazdy samochodem.
- Fale alfa – występują w czasie relaksu, gdy leżymy z zamkniętymi oczami. Są najaktywniejsze tuż przed zaśnięciem i zaraz po przebudzeniu.
- Fale delta – związane z głębokim, ale pozbawionym marzeń sennych snem, a także ze wszystkimi nieświadomymi czynnościami organizmu, jak np. trawienie czy bicie serca.
- Fale theta – pojawiają się, gdy świadomie przeżywamy emocje np. po zakończeniu zadania wymagającego od nas dużych pokładów energii, a także przez większą część snu i w fazach głębokiej medytacji lub koncentracji. Sprzyjają kreatywności i wyobraźni.

Wpływ relaksu na mózg i ciało

W zależności od tego, w jakim stanie fizycznym się znajdujemy, niektóre fale uaktywniają się bardziej, a inne mniej. Z punktu widzenia „uczucia” relaksu, będą interesowały nas fale alfa i theta. To, co obserwuje się w stanie psychofizjologicznym, gdy właśnie te fale dominują to: rozluźnienie ciała, wyciszenie myśli, uwaga nieskupiająca się na niczym konkretnym, odczuwanie spokoju i pogody ducha. Występuje również osłabienie percepcji bodźców zewnętrznych, a wyobraźnia zaczyna pracować na większych obrotach i wzrasta podatność na sugestie – to właśnie w ten sposób relaksujemy się.

Dzięki temu, że świadomie wprowadzamy nasz mózg w taki stan, może on stopniowo wyciszać swoją aktywność, uspokajać myśli, porządkować informacje, sprawiać, że mięśnie zaczną się rozluźniać, zmieni się poziom hormonów stresu, serce unormuje swój rytm, oddech stanie się głębszy i wolniejszy. Poprzez zwykłe wyciszenie się, kontrolę oddechu, trening relaksacyjny np. trening autogenny Schultza czy relaksację progresywną Jacobsona, można wspomóc prawidłowe funkcjonowanie pamięci, uwagi, a także wzmocnić relację między swoim ciałem a umysłem.

Jeśli znasz już wspomniane sposoby na odprężenie, to podpowiemy Ci, jak się zrelaksować na miarę… XXI wieku!

Poznaj nowoczesne sposoby na relaks!

  1. Kapsuła floatingowa – swoim wyglądem przypomina zamkniętą od góry dźwiękoszczelną wannę. Jest wypełniona wodą do głębokości ok. 30 cm o przyjemnej dla ciała temperaturze. Dodatek soli epsom z zawartością siarki, miedzi i magnezu pozwala na to, aby twoje ciało dryfowało w niej całkowicie bezwładnie. To ulga dla kręgosłupa, mięśni i stawów, więc docenią ją zarówno osoby poszukujące nowych rodzajów relaksu, aktywne sportowo, jak i kobiety w ciąży.
  2. Kołyska Alpha – koncepcja tej formy relaksu, opiera się na opisanych wyżej właściwościach fal alfa, które towarzyszą stanowi przed zaśnięciem i zaraz po przebudzeniu. Umieszczona jest w dedykowanym pokoju, gdzie panuje odpowiednia temperatura i natężenie światła. Specjalnie skomponowane dźwięki przez ok. 20-30 minut, wprawiają kołyskę w ruch, dzięki czemu możesz mieć wrażenie, jakby to one masowały twoje ciało. To wszystko razem wzięte pobudza fale alfa w mózgu i wspomaga stan relaksu, a ty ponownie możesz poczuć się beztrosko – jak małe dziecko, bujane w kołysce do snu.
  3. Kąpiel w dźwiękach mis i gongów – powtarzalne i harmonijne dźwięki tych instrumentów znanych z epoki brązu, dzięki swojemu niespotykanemu na co dzień brzmieniu, potrafią zaintrygować, ale przede wszystkim zaserwować nam trzeci sposób na odprężenie w pozycji horyzontalnej, który przytaczamy w tym artykule – tym razem na macie. Taka sesja trwa z reguły 45-60 minut i tyle w zupełności wystarczy, aby odpłynąć z nurtem przyjemnych dźwięków.
  4. Spacer po słonecznej łące – w pomieszczeniu za pomocą odpowiedniej gry świateł, wizualizacji 3D, temperatury powietrza i lamp emitujących światło zbliżone do naturalnego światła słonecznego, możesz przenieść się na niemalże prawdziwą łąkę. To propozycja dla osób, które tęsknią za takimi chwilami, a także dobra okazja do skorzystania z alternatywnego źródła witaminy D, którą emitują lampy.
  5. Joga twarzy – bardzo przyjemny rodzaj gimnastyki, który możemy wykonać w domowym zaciszu. Nasza twarz składa się z ok. 50 mięśni, które też można ćwiczyć i oddziaływać na ich rozluźnienie! Przy odpowiednim opanowaniu tej techniki (pomocne okażą się poradniki wideo dostępne w Internecie), możesz naturalnie wesprzeć krążenie krwi, jędrność skóry i wspierać młody wygląd cery

Tak, jak potrafisz się maksymalnie skoncentrować i działać skutecznie, tak samo powinieneś umieć odpowiednio wypoczywać. Znalezienie ulubionego sposobu na relaks to klucz do uzyskania potrzebnego balansu życiowego i czerpania większej satysfakcji z najdrobniejszych chwil. Pomocne w codziennym życiu, a konkretniej w aspekcie żywieniowym, mogą okazać się także suplementy diety, które zawierają składniki mające kojący wpływ na układ nerwowy oraz będące pomocne w przypadku trudności z zasypianiem (wyciąg z szyszek chmielu), wspierające pracę umysłową i przyczyniające się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia (magnez, niacyna, witamina B6, witamina B12), a także wspomagające prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (tiamina, niacyna, witamina B6).

Być może suplementy diety takie jak: Doppelherz aktiv Na stres i przemęczenie, Doppelherz aktiv Na uspokojenie FORTE, czy Doppelherz aktiv Na sen FORTE będą mogły znaleźć u ciebie zastosowanie jako uzupełnienie codziennego jadłospisu.

 

 

Źródła:

Paweł Zieliński, Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Wydanie I, Częstochowa, 2011, str.: 19-82.

Izabela Górecka, Mózg i tajemnice jego aktywności elektrycznej (...), Psychologia w praktyce, nr 17, wrzesień 2019.

Paweł Strumiłło, Biofeedback – biologiczne sprzężenie zwrotne, Wykład w części przygotowany na podstawie materiałów studentów przedmiotu Aparatura Medyczna: Jacka Galanciaka i Szymona Rychłowskiego,  Instytut Elektroniki, Politechnika Łódzka.

Sylwia Buczak, Dlaczego relaksacja jest tak ważna i jak się relaksować?, LifeChange, dostęp internetowy: https://lifechange.org.pl/dlaczego-relaksacja-jest-tak-wazna-i-jak-sie-relaksowac/ , (15.05.2020 r.).

Piękno Umysłu, Fale mózgowe: delta, teta, alfa, beta i gamma, maj, 2018, dostęp internetowy: https://pieknoumyslu.com/fale-mozgowe-delta-teta-alfa-beta-gamma/ , (15.05.2020 r.).

Take life in your hands, 4 nowoczesne formy relaksu, październik 2017, dostęp internetowy: http://takelifeinyourhands.pl/4-nowoczesne-formy-relaksu/ , (15.05.2020 r.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?