Stres w pracy? Opanuj go w kilku krokach!

25.06.2020
Wycisz się
Stres w pracy? Opanuj go w kilku krokach!

Nie ma wątpliwości, że prędzej czy później stres pojawi się w życiu każdego z nas. Wywoływać może go bardzo wiele różnych bodźców, czasem intensywnych i niespodziewanych (np. ciężka choroba kogoś bliskiego), czasem z pozoru niegroźnych, ale oddziałujących na nas przez dłuższy czas, co prowadzi do rozdrażnienia (choćby ciągły hałas). Naukowcy nie mają wątpliwości, że pewna dawka stresu jest nam potrzebna (motywuje do dalszej pracy), ale jego nadmiar może mieć negatywne konsekwencje, również zdrowotne. Warto jednak uświadomić sobie, że wiele w tej kwestii zależy od indywidualnego podejścia. Sprawdźmy zatem, jakie są metody walki ze stresem w środowisku bodaj najbardziej stresogennym – w miejscu pracy.

Czym jest stres?

Odwołując się do oficjalnej definicji, można wysnuć wniosek, że stres wynika z rozbieżności pomiędzy naszymi możliwościami, a wymogami danej sytuacji. A zatem – jeśli nie jesteśmy w stanie czemuś podołać (zaadaptować się odpowiednio), dochodzi do zaburzenia równowagi psychicznej i fizycznej, przez co pojawiają się różnorodne symptomy stresu. Jakie konkretnie? Podzielić je możemy na te fizyczne, na które nie mamy raczej wpływu (drżenie rąk, suchość w ustach, przyspieszone bicie serca) oraz psychiczne, których skutki możemy w pewnym stopniu złagodzić poprzez oderwanie się od sytuacji stresowej. Oczywiście w dłuższej perspektywie najlepsze jest ograniczanie stresorów i w końcu ich całkowite wyeliminowanie. Na przykład: jeśli problemem jest przełożony, który zarzuca nas zbyt dużą ilością obowiązków, być może warto przeprowadzić z nim rozmowę na ten temat, a jeśli to nie poskutkuje, zmienić pracę. Jednak nie zawsze możemy sobie na to pozwolić, dlatego wówczas z pomocą przychodzą nam różne metody walki ze stresem, takie jak aktywność fizyczna, relaks i… witaminy na stres.

Co może być źródłem stresu w pracy?

W życiu napotykamy mnóstwo czynników stresogennych, jednak nie wszystkie z nich są w stanie wywołać u nas silny, przewlekły stres, który jest dla nas najgroźniejszy. W życiu osobistym możemy zmagać się z chorobami albo brakiem akceptacji rodziny lub grupy rówieśniczej, jednak – jak przekonują psychologowie – znaczna część stresorów ujawnia się w środowisku pracy. Należą do nich między innymi:

  • realizacja zadań nieadekwatnych do naszych możliwości i kompetencji (mowa tu zarówno o pracach zbyt trudnych, jak i zbyt prostych do wykonania);
  • realizacja zadań monotonnych, powtarzalnych,
  • przeciążenie pracą (ilościowe lub jakościowe),
  • poczucie braku kontroli nad obowiązkami lub braku zrozumienia pełnionej funkcji,
  • stałe godziny pracy,
  • brak możliwości rozwoju i awansu,
  • nieodpowiednia komunikacja wewnątrz firmy,
  • konflikty na linii pracownik-pracownik i pracownik-przełożony.

Wszystkie wymienione wyżej sytuacje mogą prowadzić w dłuższej perspektywie do powstania stresu, choć jak łatwo się zorientować, w zależności od stresora będzie się on objawiał w różny sposób. Na przykład przeciążenie pracą i konflikty ze współpracownikami mogą prowadzić do gwałtownych reakcji (kłótnie, zdenerwowanie), zaś monotonna lub zbyt łatwa do wykonania praca zaprowadzi nas raczej do apatii i wypalenia zawodowego. Zrozumienie tego pozwoli nam dobrać odpowiednią metodę walki ze stresem.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Kiedy już wiemy, czym jest stres w pracy i jakie czynniki najczęściej go wywołują, warto poszukać sposobów na łagodzenie jego skutków. A jest ich co najmniej kilka!

Przede wszystkim powinniśmy precyzyjnie zlokalizować źródła stresu, a następnie dążyć do ograniczenia stresorów. Zdrowie jest najważniejsze, dlatego zastanówmy się, czy tkwienie w pracy, która negatywnie wpływa na naszą psychikę, jest warte swojej ceny. Jeśli jednak z różnych przyczyn nie możemy unikać sytuacji powodujących wzmożone napięcie emocjonalne, powinniśmy wykorzystać różne metody walki ze stresem.

Jedną z najpowszechniej stosowanych technik odstresowujących jest… ruch! Aktywność fizyczna po (lub jeśli mamy taką możliwość nawet w trakcie) pracy, zmniejsza w organizmie poziom kortyzolu (zwanego hormonem stresu), zaś uwalnia endorfiny (powszechnie nazywane hormonem szczęścia). Podczas wysiłku mamy szansę „oczyścić” głowę i przez chwilę skupić się na czymś zupełnie innym.

Ruch pozytywnie wpływa też na motywację, ponadto dzięki niemu dotleniamy organizm, co może zwiększyć efektywność pracy mózgu. Być może dzięki temu wpadniemy na pomysł jak rozwiązać stresową sytuację?

Inną metodą walki ze stresem jest wysypianie się. Około 7-8 godzin nieprzerwanego snu na dobę sprawi, że będziemy bardziej wypoczęci, dzięki czemu zwiększy się nasza odporność na sytuacje stresowe. Jeśli mamy problemy z zaśnięciem, warto pokusić się o wieczorne rytuały przygotowujące organizm do snu – wietrzenie sypialni, rezygnacja z wpatrywania się w monitory i ekrany na godzinę przed snem (niebieskie światło pobudza umysł) i chodzenie spać zawsze o tej samej porze – z czasem nasze ciało i umysł zaczną dostosowywać się do ustalonego rytmu.

Innym orężem w walce ze stresem jest umiejętność wypoczywania i relaksowania się po pracy. Tutaj ile osób, tyle sposobów – jedni najlepiej odpoczywają aktywnie (spacer, gry wideo, spotkania ze znajomymi), innych relaksuje ciepła kąpiel, kojąca muzyka i popołudniowa drzemka. Pomóc może też masaż lub techniki relaksacyjne rodem z Dalekiego Wschodu. Nie ważne jak – ważne, by odprężyć umysł i ciało, dzięki czemu będziemy mieli więcej sił na walkę ze stresorami.

Dieta a stres

Jak się okazuje, wśród metod walki ze stresem niezwykle pomocna może być również odpowiednia dieta. Przede wszystkim musimy uważnie podchodzić do wszelkiego rodzaju stymulantów, takich jak kawa czy napoje energetyczne. Zapewniają one co prawda chwilowy zastrzyk wigoru, ale później nasza produktywność znacząco spada, a sztuczne dostarczanie organizmowi kofeiny potęguje tylko niepotrzebnie wewnętrzne rozedrganie. Podobnie sytuacja ma się z alkoholem – jego odprężające działanie trwa tylko przez pewien czas, później nasze samopoczucie zdecydowanie pogarsza się. Dodatkowo zarówno od kofeiny, jak i alkoholu, można się uzależnić.

Jak zatem należy się odżywiać? Przede wszystkim pić dużo wody – organizm odwodniony gorzej znosi stres (zwiększa się produkcja kortyzolu). Poza tym warto stawiać na urozmaiconą dietę, bogatą w witaminy i składniki mineralne. Jeśli mamy problem z podjadaniem (a wiele osób „przejada” stres) – chrupmy w ciągu dnia warzywa lub w ostateczności owoce, zamiast chipsów i ciastek. 

Niektórzy obok zdrowej diety decydują się również na suplementację. Jednym z polecanych preparatów jest suplement diety Doppelherz aktiv Na uspokojenie FORTE. Zawiera on między innymi wyciągi z roślin takich jak melisa lekarska, chmiel zwyczajny oraz różeniec górski. Melisa jest tradycyjnie stosowana w stanach napięcia nerwowego i przy zwiększonej podatności na stres. Wyciąg z chmielu sprzyja dobremu samopoczuciu. Różeniec górski pomaga organizmowi przystosować się do stresu emocjonalnego. W jego składzie znajdziemy też magnez oraz witaminy z grupy B (wit. B6 i wit. B12), czyli składniki, które:

  • przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia,
  • pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

Z uwagi na fakt, że również magnez pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, godne rozważenia jest także sięgnięcie po suplement diety Doppelherz aktiv Magnez-B6 Forte 400, który zawiera aż 400 mg jonów magnezu.

 

 

Źródła:

I. Heszen, H. Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa (2007),  PWN

A. Katsnelson. Stres w tłumie, „Świat Nauki”. nr. 10 (242), październik 2011. Prószyński Media

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17543357

https://neuroskoki.pl/biologia-stresu/

https://neuroskoki.pl/reakcja-stresowa/

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?